Всеки ден забавяне излиза прекалено скъпо на всички български граждани, отбеляза Кирил Петков от парламентарната трибуна
Днес Народното събрание разглежда един от най-важните законопроекти за България и първия, който беше внесен от „Продължаваме промяната“ още при старта на работата на новия парламент. Това е законопроектът за КПКОНПИ, който ще даде възможност на България да противодейства на корупцията.
Този законопроект е задължително условие за повишаване на доверието към България във връзка с приемането ни в Шенгенското пространство, както и за получаване на второто плащане по Плана за възстановяване и устойчивост.
Той създава условията за цялостна реформа на КПКОНПИ, като предвижда разделянето на комисията на две с цел реално разследване на корупционните престъпления, идентифициране на хипотезите с най-голям корупционен риск с оглед максимална ефективност на Комисията и възможност за разследване на много големи корупционни престъпления.
В своя законопроект ПП предлага всички членове да бъдат избирани от Народното събрание за максимална прозрачност; председателят да е с 5-годишен мандат; изборът на председател да е при много по-високи критерии от останалите членове, като целта е да има достатъчно време да си свърши работа и да носи отговорност за решенията си. В законопроекта се предвиждат функциите като разследване, конфликти на интереси и деклариране на имущество да са в новата Комисия за противодействие на корупцията, а в старата да остане само конфискацията на имуществото.
Няколко разлики между законопроектите на ПП и на правосъдния министър Крум Зарков са основополагащи и съществени по отношение на борбата с корупцията. Ето някои от тях:
- Ние вярваме, че никой не е над закона и вярваме, че както министър-председателят и главният прокурор, така и президентът трябва да влиза в обхвата на този закон. В проекта, внесен от Министерски съвет, президентът не е включен в обхвата. Принципът, който трябва да се спазва, е, че никой не е над закона.
- Ние вярваме, че най-демократичният начин е Народното събрание да избира членовете на новата комисията. Не одобряваме съчетаването на много институции при избора на членовете, защото и днес сме свидетели на блокаж на институции като Висшия съдебен съвет или дори Съвета за електронни медии, които са организирани по този начин. Законопроектът на Зарков създава опасност новата комисия също да стане заложник на прекалено сложните връзки между различните институции. Включването на институции, които реално нямат общо с разследването на корупция, като президентската, също не допринася за ефективността на тази комисия. Парламентът е избран директно от народа и е най-демократичната институция за назначаване на членовете на комисията.
От парламентарната трибуна, съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков коментира още:
„След приемането на самия закон, избирането на истински независими и качествени кандидати ще бъде следваща съществена стъпка по пътя към осъществяването на мечтата за просперираща България без корупция. Искам да се върна отново на важността на този законопроект. Той не само е условие за получаване на второто плащане по Плана за възстановяване, не само подобрява шансовете на България да влезе в Шенген, а реално адресира най-големя проблем в България: корупцията“.
Той отбеляза още, че „Прозрачност без граници“ нарежда България след Гана, Сенегал, Буркина Фасо в техния корупционен индекс, но на българските граждани не им трябват примери от Африка, те реално могат да усетят навсякъде в своя живот цената на корупцията.
„Корупцията може да се види по пътищата, по които умират българи всяка година. Пътища, които са построени с по-малко асфалт, с по-малко трошен камък, с по-малко машиносмени, за да върнат пътните фирми част от парите на управляващи в чували, вместо да ги вложат в строителството на качествени пътища.
Корупцията може да се види и в храната на децата ни, когато тирове с зеленчуци и плодове с високи нива на пестициди са минавали безпроблемно през граничната лаборатория на Капитан Андреево.
Корупцията може да се види и пред сградата на Народното събрание, където милиони левове са дадени за пренареждане на жълтите павета, а те изглеждат по-лошо от преди ремонта.
Корупцията може да се види докато наблюдаваме стотици хиляди пенсионери на ръба на бедността, които трудно заобикалят лъскавите автомобили, паркирали по разбитите тротоари. Автомобилите на тези с обществените поръчки, които строят същите тези тротоари.
Корупцията може да се види при наводненията на Карловските села, след години незаконна сеч в горите над селата.
Корупцията може да се види, когато малки земеделци не могат да свържат двата края, а в земите до тях карат трактори за над 1 милион.
Корупцията може да се види, когато опасни язовири не се ремонтират, а милиони средства са потънали в инхаус процедури или в палати на морския бряг.
Корупцията може да се види при прокурорите, които си затварят очите за престъпления или при съдии с вътрешни убеждения, които не следват дори нормалната логика.
Корупцията може да се види, когато българските полицаи загиват, защото една ограда е направена така, че да не спира никого.
Корупцията може да се види, когато харчат три милиарда от нашите пари за тръба, от която няма капацитет и за една молекула природен газ за България и нейното потребление.
Корупцията можеше да се види, когато месеци преди търговете в Агенция пътна инфраструктура, строителни предприемачи трябваше да подадат своите оферти не в АПИ, а в хотел „Берлин“.
Корупцията може да се види, когато хора с животински прякори като Котараци, Вълци, и всякакви други, могат да взимат от обществения ресурс през енергетиката или през Българската банка за развитие милиони, а нямаме още построена и една детска болница.
Корупцията може да се види, когато бивш казино бос е трябвало да посещава министерството на финансите на всеки две седмици да носи пури и евро в милиони.
Корупцията може да се види, когато 800 000 от нашите сънародници отиват на Терминал 2 и търсят своето препитание извън границите на страната ни – и тази бройка е само за последните 10 години.
Време е да направим решителна крачка срещу всичко това. Всеки ден забавяне излиза прекалено скъпо на всички български граждани“, заключи Кирил Петков.