В екипа на „Продължаваме Промяната“ е събран много опит в областта на икономиката на растежа и развитието, а всеки специалист по темата може да каже, че те са пряко зависими от наличието на физически и човешки капитал. Инфраструктурата, която е основният елемент от физическите инвестиции в страната, за съжаление обаче е далеч от желаното. Вътрешната и международната свързаност е плачевна. Няма лесен начин да се пресече страната от север на юг, с Гърция ни свързва изключително натоварен път и няколко планински прохода, а към Република Северна Македония няма нито ЖП връзка, нито план за магистрала. Не само наличието, но и качеството на инфраструктурата е лошо – на последните места в Европа сме по този показател, а някои пътища в страната са от римско време. Това се отразява закономерно и на сигурността – в една от най-черните статистики България има двойно повече смъртни случаи на пътя спрямо средното за ЕС.
Резултатът от това е изключително затруднен достъп до услуги, включително здравеопазване, в страната и много неравен растеж. БВП на София надвишава в пъти останалите части от страната, което е съвсем естествено, защото инвестициите търсят налична инфраструктура. В „Продължаваме Промяната“ вярваме, че България има потенциала да бъде истински търговски и логистичен център, благодарение на позицията си на картата на Европа, но не може да го реализира, а липсата на развитие извън столицата прогонва много млади хора в чужбина и намалява радикално човешкия капитал. Това прави всички ни по-бедни и по-нещастни.
Как ще решим тези проблеми с нашата #ПрограмаЗаНулеваКорупция? На първо място трябва да свържем страната. Това означава нови мостове на река Дунав, три тунела през Стара Планина и скоростно довършване на всички магистрали, включително АМ Черно Море, и връзките със съседните държави. Областните градове трябва да бъдат свързани със скоростни отсечки помежду си и с магистралната мрежа. Целта, която „Продължаваме Промяната“ си поставя, е 30% повишение на средната скорост на придвижване от точка до точка в цялата страна.
Новата инфраструктура ще се строи с адекватен контрол на качеството и на сигурността, включително със автоматизирани средства за наблюдение и контрол по пътищата. Искаме да сложим край на корупцията и полицаите по храстите. Ще спрем теча на средства и кражбите в БДЖ и ще осигурим нов подвижен състав, който да може да ползва вече платените и строящи се високоскоростни отсечки. Много е важно да повишим качеството на публичния транспорт с изграждане на инфраструктура и инвестиции в модерни, удобни и екосъобразни средства, в това число градски железници в и около областните центрове.
За да реализираме потенциала на България като център на логистичния и търговски транспорт, необходимо е да повишим и нивото на пристанищни и летищни услуги, по чието качество също сме на опашката в Европа. Това означава изграждане на инфраструктура и контрол върху концесиите, така че те да осигуряват добро управление на пристанища и летища. С една развита инфраструктура за международна свързаност и за достъп от по-малките населени места до областните центрове, ще създадем условия за развитието и инвестициите в индустриални зони извън София, които да създадат нови работни места и да привлекат бизнеси по цялата верига на стойност. По този начин ще повишим икономическия растеж в останалите части на страната и ще дадем на младите хора надежда и сигурност, че имат бъдеще, прехрана и възможност за развитие около родните си места.
Запознайте с цялата ни програма тук.