Равносметката от една от най-наситените дезинформационни кампании през 2022 г., с общите усилия на ГЕРБ и служебното правителство
Месеци наред ГЕРБ и служебното министерство на енергетиката всяваха страх сред българите със серия от предизборни лъжи, свързани с енергийната сигурност на страната и в частност с газовите доставки преди новия отоплителен сезон 2022-2023.
Зимата дойде. Газ за България има, благодарение на действията на кабинета «Петков». Фактите са ясни и отдавна доказани. Обобщаваме ги тук:
1.Газпром спира едностранно доставките на природен газ за България.
На 27 април 2022 г., около два месеца след като Русия нападна Украйна и ЕС налага санкции на агресора, «Газпром експорт» едностранно прекратява подаването на природен газ към България по дългосрочния договор със страната. Условието за възобновяване на доставките е България да плаща в рубли. Европейската комисия обаче ясно заявява, че държавите, приели плащане в рубли, ще бъдат обект на санкции от страна на ЕС.
«Газпром експорт» няма нито едно правно основание да спре да изпълнява задълженията си към България. До последния момент на работата на кабинета „Петков“ държавното дружество „Булгаргаз“ всеки ден подава заявки за доставка на природен газ към «Газпром», както е изискването по договор. Освен това българското дружество превежда дължимите суми по фактури от месец април, дължими по договора, във валутата щатски долари, регламентирана в договора и в надлежно посочената сметка в банковия контрагент. Паричният превод е върнат от «Газпром експорт». Руският газ за България е спрян, а заявките от страна на «Булгаргаз» са удовлетворени с нула количество за България.
В същото време лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов излиза с призив България да плаща в рубли, за да бъдат спокойни гражданите и бизнесът – въпреки рисковете, свързани със загуба на държавни средства, изкуствено повишаване на цената на газа и допълнително удължаване на зависимостта от страна, обявила България за враг. Междувременно става ясно, че частни германски фирми, които се съгласяват на ултиматума на Путин и плащат в рубли в нарушение на санкциите на ЕС, не получават руски природен газ – въпреки че предплащат милиарди по желаната от Русия валута. Русия никога не им връща парите. Немските компании са загубили милиарди. По част от тези случаи и към днешна дата се водят съдебни дела.
Тогава българската общественост си припомня, че ГЕРБ и Борисов построяват Турски поток за 3 милиарда лева, от който до България не стига нито молекула газ, но за сметка на това тръбата помага на Русия във войната с Украйна. Рисковете по построяване на инфраструктурата са за сметка на България, но гаранцията за изплащане на инвестицията е само и единствено в ръцете на «Газпром», ако реши да транзитира природен газ по построената инфраструктура с пари на българските данъкоплатци.
А в края на годината, с номинацията на бившия шеф на „Булгаргаз“ Николай Павлов за министър на енергетиката в проектокабинета на ГЕРБ (уволнен от кабинета „Петков“ заради това, че в края на 2021 г. два пъти подписва отказ от 2/3 от договорените количества евтин азерски газ), става ясно, че лобизмът на ГЕРБ и служебното правителство за тотална зависимост на България от руския газ продължава. Експерти припомнят и предисторията: като шеф на „Булгаргаз“ Павлов дълго време се опитва да внуши как между доставките на азерски газ и наличието на действащ интерконектор с Гърция има пряка и неотменима връзка – нещо, което не е вярно. Напротив, целите количества евтин азерски газ са могли да стигат до Българя през турската мрежа още от 1 декември 2020 г., като Павлов е получил писмено потвърждение за това от изпълнителния директор на «Булгартрансгаз» и от шефа на турската държавна компания «Боташ». Така евтината алтернатива на руския газ е могла да дойде у нас през точката на свързване от трансанадолскя газопровод ТАНАП и „Боташ“, както и през точката на свързване между преносните мрежи на „Боташ“ и „Булгартрансгаз“ при Малкочлар-Странджата.
2. Русия спира поетапно доставките и на големите икономики в Европа, с което предизвиква невиждана газова криза в региона.
В Европа настава дефицит на природен газ, вследствие на спрените доставки от Русия в нарушение на договори с десетки държави. Нарасналото търсене, породено от необходимостта да се запълнят газовите хранилища в Европа, довежда до рязък ръст на цените на природния газ в цяла Европа.
Всички европейски икономики предприемат спешни действия за заместването на ценния ресурс от Русия и за ускоряване на процеса по диверсификация на източниците на природен газ.
В най-критичния момент за цяла Европа, докато десетки държави се надпреварват да осигурят от синьото гориво, кабинетът “Петков” успява да договори покупката на два танкера с втечнен газ – на конкурентна цена. Синьото гориво за България ще се достави директно от производителя Шиние – без участие на търговци по тази сделка. В кратък срок правителството осигурява слотове за разтоварване на танкерите в Турция. Двата танкера с втечнен газ осигуряват потреблението в България в критичните месеци и така доставките на газ за домакинствата и бизнеса в България не се прекъсват, а страната дори бележи огромен ръст в индустриалното производство. На ръководството на „Булгаргаз“ е поверено да балансира мрежата и да поддържа цените за потребителите възможно най-ниски в условията на усложнената международна обстановка. «Булгаргаз» успява да изпълни всички договорни отношения и да НЕ загуби пазарен дял, въпреки, че всички управляващи преди «Продължаваме промяната» са докарали България до критична зависимост от «Газпром» (над 90% от сезонно потребление), без каквито и да е рационални доводи.
Кабинетът “Петков” успява да договори още 7 танкера с втечнен газ директно от производителя точно преди свалянето на правителството след вот на недоверие на ГЕРБ в 47-ото народно събрание в началото на август 2022. (Първоначално започват преговори за 20 танкера, но с оглед на наличната инфраструктура на терминалите в съседни държави се достига до 7, с ясен график за доставяне и потенциални възможности за разтоварване в Гърция и Турция). Последното редовно управление с мандата на „Продължаваме промяната“ е подсигурило и слотове за разтоварването на втечнения газ за септември и октомври, вкл. чрез споразумения с частни петролни компании (които вече са ги резервирали за себе си) – и в огромна конкуренция с всички европейски държави. Търгове за слотове към този момент не са обявени, като предстои и увеличаване на капацитета за регазификация в Ревитуса.
Седемте танкера са достатъчни, за да се подсигури потреблението на България на газ до месец април 2023 година. За следващия, вече служебен кабинет (т.е. кабинетът „Донев), остава ангажиментът единствено да потвърди заявените кораби и да осигури слотове за следващите месеци – задача, която кабинетът „Петков“ вече е доказал, че е постижима – и то в най-трудния период. (За най-критичния месец правителството осигурява две опции за плащане и директна доставка през месец октомври). Вместо това служебния кабинет отказва предложението на австрийски партньор, с което усилва страховете на българското общество за предстояща криза. Офертите за начини на плащане и доставка и до ден днешен са налични в архивите на «Булгаргаз».
3. Управлението на страната минават в ръцете на служебно правителство.
Започва масирана дезинформационна кампания на служебното министерство на енергетиката във връзка с газовите доставки, подкрепена активно от ГЕРБ
От самото начало кабинетът „Донев“ започва да говори за възстановяване на доставки от «Газпром» и атакува правителството с мандата на „Продължаваме промяната“ с твърдения за несъществуващи „хаос и разруха“ в енергетиката. Висши държавни чиновници и «независими» експерти, свързани с ГЕРБ и руските интереси у нас, подвеждат обществеността с невярното твърдение, че България, а не «Газпром», е спряла доставките на руски газ. Всички твърдения на служебния кабинет във връзка с газа се повтарят от представителите на ГЕРБ като част от предизборната им кампания срещу «Продължаваме промяната».
Служебният кабинет потвърждава само един от седемте договорени от кабинета «Петков» танкера, с аргумента, че няма резервирани слотове. В същото време Гърция съобщава, че терминалът на остров Ревитуса ще удвои капацитета си за разтоварване и регазификация на природен газ и че търговете тепърва предстоят. Нещо повече, гръцкият премиер Мицотакис заявява, че България има споразумение с Атина при необходимост да се транспортира газ от Ревитуса до българската енергийна система при изключително изгодни условия.
До ден днешен служебният кабинет, въпреки усилията си за диалог с руския доставчик, не успява да възобнови доставките на «Газпром» към България. В същата ситуация продължават да са и редица Европейски държави. До ден днешен няма яснота за това кой ресорен министър, вицепремиер или премиер е водил разговори с Газпром, както и дали има получен какъвто и да е отговор. Същевременно ресорният министър Росен Христов напоително информира населението за неизбежността на преговорите с «Газпром».
4. Служебният кабинет се проваля на търговете за резервиране на капацитет за втечнен газ.
На търговете за резервиране на капацитет, проведени през ноември 2022 г., „Булгаргаз“ е успял да резервира едва два слота за разтоварване на танкери с втечнен газ на гръцкия терминал “Ревитуса”. Те обаче не покриват първите месеци на 2023 година и не са достатъчни за нуждите на вътрешния пазар и държавната компания с принципал служебното министерство на енергетиката ще трябва да разчита главно на търговски посредници за осигуряване на всички нужни на България доставки. Новият шеф на «Булгаргаз», назначена от служебното правителство, признава, че липсата им на опит е довела до невъзможността да резервират всички необходими слотове.
Междувременно цената на газа на европейските борси пада драстично и за всяко правителство на континента в момента осигуряването на газ на конкурентни цени е лесна и проста задача. Забавянето на индустриалните индикатори в България обаче ярко демонстрира неспособността на служебното правителство да подсигури конкурентно предимство на големите консуматори. Същите данни са лесно потвърдими, ако се сравни динамиката на борсовите индекси с реално сключените сделки от Булгаргаз след месец август 2022 година.
Най-често повтаряните лъжи на ГЕРБ и служебното правителство за газа:
Кабинетът “Петков” е купувал руски газ през юли 2022 г. през посредници на цена 110 евро/MWh, докато е можело да се купува от Газпром на цена 86 евро/MWh.
1. Лъжа е, че България е можела да купува от Газпром, камо ли на цена 86 евро/MWh.
Покупката на природен газ по дългосрочния договор с «Газпром» към този момент е невъзможна, защото Газпром спира доставките няколко месеца по-рано – едностранно и в нарушение на действащ договор, първоначално за България и Полша, а впоследствие и за много други страни в Европа.
Дори България да можеше да купува от «Газпром», то цената на газа щеше да бъде много по-висока от договорените количества на цена 110 евро/MWh. Формулата за ценообразуване на газа по договора с «Газпром» включва най-общо два основни компонента – 70% формирана на база фючърсни ТТФ компоненти + 30% от борсовата цена на петролно базирани компоненти. Съгласно цените в този момент (май 2022 г.) на двете компоненти, ако Путин имаше намерение да доставя газ на България по договора с Газпром, то цената би била над 180 евро/MWh – близо 40% по-висока от тази, на която България реално си осигури газ към този момент.
Графиката онагледява движението на цените на газа в периода на нагнетяване на европейските хранилища. Веднага щом бяха достигнати нива над 80-85% запълняемост, цените на борсата паднаха и именно това доведе до рязкото „справяне“ с цените на газа, което си приписва служебният кабинет.
На 28 ноември 2022 година председателят на КЕВР Иван Иванов потвърди още нещо, за което „Продължаваме промяната“ предупреждава от месеци – че ако и към онзи момент страната ни получаваше природен газ от „Газпром Ескпорт“, цената отново щеше да бъде по-висока от настоящата. „Отчитайки формулата за ценообразуването на природния газ от „Газпром Експорт”, и оттам – изчислена цената на природния газ като микс, се оказва, че тази цена продължава да бъде по-висока от успешно договорената от „Булгаргаз” за декември – тя е 157,20 лв. спрямо предложената и към ден днешен 145,87 лв. за мегаватчас“, обясни тогава председателят на регулатора пред медии.
И все пак трябва да се отбележи, че сравняването на цени на реална доставка с цена на желана, но несъществуваща доставка, е безсмислено. Това принцип важи както за газа, така и за всички останали продукти на пазара.
2.Лъжа е, че България е купувала руски газ през посредници (WIEE Румъния и Gazprom Schweiz AG)
Невъзможно е двата търговеца, през които България е купувала природен газ през юли 2022 г. – WIEE Румъния и Gazprom Schweiz AG, да са продавали руски газ. И двете фирми са под санкциите на Москва и не получават руско синьо гориво. Още през май 2022 г., с указ на руския президент Владимир Путин, Русия издава забрана за всякакви икономически дейности, транзакции и плащания с тези две компании. На практика те нямат възможност да купуват руски газ, за да го продават на България или на която и да е друга държава.
Предизборният мит за «посредниците» и кои са индикаторите за добре свършена работа
И до днес ГЕРБ и свързаните с тях лица наричат търговски компании “посредници”. Всяко юридическо лице, което може да достави и/или продаде природен газ в България, има право да направи това, като целта на обществения доставчик («Булгаргаз») е да подсигури възможно най-конкурентна цена.
Когато доставчикът «Газпром», който целенасочено е бил поставен в позиция да предоставя над 90% от вътрешната консумация, отказва да изпълнява договора си, но въпреки това в рамките на под 24 часа управляващите по време на кризата успяват да компенсират липсващите количества, очевидно е свършена добра работа от кабинета «Петков». Финансовите резултати дори на публичните компании в България потвърждават сравнителното предимство на българската икономика в цяла Европа.
По време на управлението на кабинета «Петков» енергийната политика на България е потвърдена като изключително твърда, рационална и лидерска в контекста на целия континент. За по-малко от 2 седмици София се превръща в център на енергийната политика – организирани са официални срещи с всички съседни държави, партньорите от южния газов коридор и представители на главна дирекция «Енергетика» в ЕС. С инфраструктурните решения и предложения за минимизиране на рисковете се поставя основата на политика по намаляване на зависимостта от Русия. За по-малко от 5 месеца се връщат количествата, които страната ни получава по южния газов коридор. За 7 месеца напредъкът по инфраструктурата на интерконектора с Гърция е с над 28%, докато за 12 години се реализират едва 72% от общия проект.
Гръцката връзка е физически завършена преди м. август, като общата проектна реализация към онзи момент е 99.9% – график, потвърден както от партньорите в Гърция, така и от международните регулатори.
Саботирането на процеса започва още от първия ден на служебния министър Христов, който с подписването на Протокола за промяна на ръководните органи на газовата връзка с Гърция поставя под риск както инфраструктурния проект (така че пускането в експлоатация да се отложи за след м. октомври), така и гарантираното понижаване на цените след старта на интерконектора. След протестните коментари от гръцка и румънска страна и натиска от страна на ЕК служебният министър на енергетиката е принуден да обяви «грандиозен успех», след като отменя подписания от самия него Протокол и обявявява намаление на цените, вече подсигурено от предходното правителство, вследствие на понижени борсови индекси и подписани споразумения с AGSC.
Фактите сочат, че докато служебният кабинет се опитва да си приписва стратегически заслуги по приключването на газовата връзка с Гърция, единствените изпълнени действия от членовете му са документални, вече надлежно подготвени и описани от политическия кабинет на министерството на енергетиката в кабинета «Петков».
Най-важното за българските граждани е, че пътят, по който страната ни пое по време на управлението на ПП – към абсолютна газова диверсификация и сигурност на доставките на конкурентна цена, е необратим.
В последния ден на 2022 година Путин отмени ултиматума си за плащане на руски газ само в рубли. И така доказа, че този този акт, в нарушение на всички договори, е само опит за извиване на ръце. Ултиматумът не само не помогна на агресора, но и показа на цяла Европа, че Газпром не е сигурен доставчик. Никога отново България не може и не трябва да бъде зависима от един доставчик на газ и никога отново Газпром не трябва да е съществена част от енергийния микс на страната.