В „Продължаваме Промяната“ виждаме образованието като ключово за просперитета на България. Няма как да имаме качествена икономика, ако нямаме качествено образование, а няма как също да имаме качествена култура, здравни навици, уважение към средата и изобщо да сме функционално общество.
Къде виждаме ние проблемите в образованието? На първо място в методиката и подходите. По данни на PISA от 2018 г., цели 47% от учениците нямат необходимата функционална грамотност, т.е. не могат да възприемат написаното в текст, да не говорим за умения, необходими за света след няколко десетилетия. Повечето ни учители са пред пенсия, а 17 000 деца годишно отпадат от училище. Науката ни загуби позиции, а висшето образование е със слаби научни резултати – само 1 университет е в световния топ 1000.
Кои са решенията, които предлагаме в #ПрограмаЗаНулеваКорупция? Разбира се, нулева корупция и в системата на образованието. Бюджетирането трябва да следва качество и резултати, а не бройка ученици. Необходимо е учителската професия да стане уважавана и желана за способни млади хора. Това означава запазване на ставката от 125% от средната работна заплата в страната с актуализиране на годишна база, разтоварване на учителите от административни дейности и прозрачни възможности за кариерно израстване. Не можем да си позволим да оставим нито едно дете зад борда, включително в ромските общности, където можем да направим стъпки за отборна работа и образование по български още в предучилищна възраст.
Най-важно е да променим сериозно подходите в образованието. Съвременният ученик и студент не трябва да запаметява наизуст и да рецитира уроци. Трябва да възпитаваме умения за аналитично мислене, за работа с информация, за работа в отбор, за адаптивност. Тези деца трябва да бъдат адекватни на пазара на труда след десетилетия. От „Продължаваме Промяната ще осигурим безплатни извънкласни дейности, които развиват интересите на децата спрямо техните индивидуални заложби, и ще повишим ролята на спорта и изкуствата в програмата на децата. Образованието трябва да е забавно и иновативно за децата.
За добра икономика е нужна и добре развита наука, която да създава иновации. Ще инвестираме сериозно в изследователски дейности и в научни центрове, но на база резултати и екипи. Това означава един изследователски екип в приложната наука да може да привлича интереса на бизнеса и да може да продава разработките си и да печели съфинансиране от бизнеса. Един университетски преподавател трябва да има публикации в реномирани журнали не веднъж, а постоянно. Много е важно науката да е добре финансирана, но също финансирането да е на база качество и резултати. По думите на Асен Василев от представянето #ОткритоЗаПромяната, привличането на външни оценители и фокусирането върху колективи при финансирането може да привлече дори българи в чужбина да работят съвместно с колективите тук.
Бизнесът трябва да участва и с препоръки към програмите, които да създават умения, адекватни на съвременните условия. Това означава също така включване на всички студенти в творчески, научни и научно-приложни проекти като част от обучението им. Ще увеличим студентските и докторантските стипендии, за да позволяваме на добрите студенти да се посветят на образованието и да достигнат своя потенциал. Тези мерки биха ни позволили да повишим представянето на българските университети и научни институти в Европейския преглед за иновации и да вкараме поне два университета в топ 200 на света до 2030 г.
За повече подробности от нашата визия за образованието, заповядайте да се запознаете с цялата ни ПРОГРАМА.