Продължаваме Промяната разработва Стратегия за ранното детство заедно с неправителствения сектор

Експерти от „Продължаваме промяната“ (ПП) и от неправителствения сектор започват работа върху Стратегия за ранното детство. Те ще предложат готовия документ на изпълнителната власт, независимо от коя политическа сила е излъчена тя. Това стана ясно от среща между експертния съвет по образование на ПП и представители на организации с богат опит в сферата на децата.

В Министерството на образованието и науката (МОН) е разработена Национална рамка за качество на образованието и грижата в ранна детска възраст, която ще бъде взета предвид при изготвянето на стратегическия документ, отбеляза акад. Николай Денков – зам.-председател на парламентарната Комисия по образование и наука в 48-ото НС. Преди години национална работна група към МОН е изготвила първоначален проект на стратегия за ранното детско развитие, който също може да се използва, припомни изпълнителният директор на фондация „За нашите деца“ Иванка Шалапатова.

Участниците в срещата споделят мнението, че бъдещата стратегия трябва да почива върху холистичния принцип – т.е. да разглежда ранното детско развитие в цялост с неговите здравни, социални, образователни, емоционални и други аспекти.

Много важен въпрос, свързан с първите няколко години на детето, е наличието на комплексно подготвени специалисти, които да реализират подобна стратегия. Обмисля се създаването на бакалавърска програма по ранно детско развитие. „Холистичният подход може да се осигури, като в нейния учебен план се включат дисциплини от различните сфери, които засягат всички страни на ранното детско развитие. Тези различни дисциплини могат да се четат от преподаватели от различни университети“, уточни акад. Денков.

Първите бакалаври по ранно детско развитие ще излязат от университетите най-рано след пет-шест години. Междувременно може да се организира допълнителна квалификация на завършилите начална и предучилищна педагогика. Те могат да бъдат подготвени за една-две години и да влязат в детските ясли като педагогически специалисти. Може да се помисли и за въвеждането на статута на помощник-учителите със средно образование, чиято подготовка да се провежда в последната степен на средното образование, допълни акад. Денков.

Неправителственият сектор предлага да се осигурят патронажна грижа за семейства с деца в ранна възраст, както и ранна интервенция при деца със затруднения. Необходимо е също колкото може повече родители да бъдат стимулирани да изпращат децата си в ясли.

ПП ще продължи да работи за по-добра организация и координация на грижата за децата в най-ранната им възраст – важна, но и трудна задача заради необходимостта от участието на множество различни институции. На базата на бъдещата ясна Стратегия за ранното детство ще се разработят закони и подзаконови нормативни документи, ще се осигури адекватно финансиране и подготовка на специалисти.