Новини

Планът за възстановяване и устойчивост не трябва да се политизира

Относно Плана за възстановяване и устойчивост има някои неясноти в публичното пространство, от които може да се остане с усещане, че нещата не са се случвали с подобаващо темпо в последните месеци. Такова впечатление не би съответствало с реалността.

Напомняме, че в случая става въпрос за периода между началото на май и началото на август – т.е. между приемането на Плана от Съвета на ЕС и края на редовното правителство – т.е. за около 80 дни, горе-долу колкото е мандата на един служебен кабинет.

Какво направихме – не без огромните усилия на администрацията и ред ведомства – по Плана за този период (успоредно с работа по всички други европрограми, европейски теми, и някои политически вълнения)?

1/ В този период бе изнесена огромната част по същество от работата по първото плащане. Това включва и мерки, които към този момент са изпълнени, защото така сме успели да го договорим с ЕК (между другото успяхме и да договорим едно изключително голямо първо плащане за да компенсираме липсата на аванс поради натрупаното забавяне). Но включва и чисто “нови” мерки, само между другото:

– приемане от Народното събрание на нов Закон за управление на средствата от ЕС (който между другото трябваше и за новите оперативни програми) – съвсем не тривиално упражнение;
– промени в системата за минимален доход и наредба за качеството на социалните услуги;
– създаване на Комисия за енергийния преход и определяне на нейния мандат;
– План за развитието на комбинирания транспорт в България
– още четири други мерки свързани със системата за одит и контрол на Плана.

Освен тези мерки бяха задвижени всички проекти по ПВУ. В резултат на това има в момента програма за технологична модернизация за бизнеса (260 млн лв), има поръчка за медицински хеликоптери и дружество, което да ги управлява, има и готово пазарно проучване за голямата поръчка за влакове… И между другото, даже една от законодателните мерки за второто (!) плащане със срок декември 2022 г. беше приета, като още поне четири бяха в НС, но не бяха приети от депутатите, а още 4-5 са готови преди служебното правителство да встъпи в длъжност.

2/ Освен това бяха взети серия от мерки, по ПВУ и извън ПВУ, за изграждането на системата за изпъленение на ПВУ.

– беше изградена ИТ система в ИСУН за наблюдение на ПВУ, която предоставя публичност на това кои са оставащите стъпки, предоставя възможност за онлайн кандидастване по програми и гарантира отчетност;
– бяха приети серия от документи, които оформиха системата за управление и контрол на Плана, с всички изисквания за това кой за какво е отговорен, кое как трябва да се възлага, как да се борят злоупотреби и т.н.;
– беше извършен анализ на административния капацитет на ключовите звена за изпълененито на плана и направени корекции в техните функции – включително изграждане на екипи, отговорни само за ПВУ, което после беше отменено от служебния кабинет;
– бяха разработени видеонаръчници, след успешна обществена поръчка, за всички вътрешни и външни ползватели на ИТ системата;
– бяха подписани серия от оперативни споразумения между МФ и отделни ведомства за инвестициите и реформите от първото плащане (вкл. с Метрополитен за метрото).

3/ Далеч не на последно място, бяха подписани всички необходими договори, за да може да се предаде първото искане.

– бяха договорени – най-бързо в целия ЕС – оперативните договорености, които прецизират етапите и целите и без които нищо не може да бъде подадено. Ние бяхме 24-ти с одобрен план, но 15-ти с одобрени оперативни договорености. Рекорд.
– беше подписано от двете страни и ратифицирано в Народното събрание Финансовото споразумение, което е базата за финансовите отношения между ЕК и България
– бяха подписани и ратифицирани, отново в Народното събрание, споразумения със Световната банка, ЕИБ, ЕБВР за подпомагане на големи и сложни проекти по Плана.

В резултат на работата отгоре, за тези 63 работни дни бяхме почти готови за изпращане на първото искане по Плана. Съответно стигаме до едната мярка, която не успяхме да финализираме: обществена поръчка за ТЕТРА системата на МВР (т.е. за това да имаме истинска система за комуникация при природни и други кризи), както и редовното правителство на няколко пъти отбеляза публично. Няма да влизам в детайлите, но ще отбележа, че всякакви впечатления, че е бил върнат някакъв спорен проект или е търсено да се заобиколят правилата на ЕС са некоректни. Напротив, беше съгласувано с ЕК как може да се ускори процедурата, за да не се бавят парите и затова не беше изпратено половинчато искане преди да сме доизпълнили своите ангажименти. Служебното правителство реши да подходи по друг начин към казуса, което е в неговите правомощия и съответно поема своята отговорност.

Планът за възстановяване и устойчивост не трябва да се политизира. Той не е план на този или на онзи служебен или редовен кабинет, а национален такъв. Затова се надяваме служебният кабинет да изпрати напълно окомплектовано първото искане в рамките на август какъвто ангажимент беше поет от служебния кабинет.

Надяваме се също, че за тези два-три месеца ще успеят да решат този казус с МВР, както и да подготвят поне Закона за енергетиката – и двете са сложни, но далеч не невъзможни неща. Както историята показва, за три месеца и повече казуси са се решавали и то в 4-на коалиция.

Настоящият сайт използва "бисквитки

Използваме бисквитки на сайта си, за да направим посещението Ви възможно най-удобно. Това включва бисквитки, необходими за функционирането на сайта, такива, които се ползват само с цел анонимна статистика, бисквитки, които се ползват за настройки за комфорт, както и бисквитки, които се ползват, за да Ви предоставяме персонализирано съдържание въз основа на Вашите интереси.

Privacy Settings saved!
Политика за лични данни

Използваме бисквитки на сайта си, за да направим посещението Ви възможно най-удобно. Това включва бисквитки, необходими за функционирането на сайта, такива, които се ползват само с цел анонимна статистика, бисквитки, които се ползват за настройки за комфорт, както и бисквитки, които се ползват, за да Ви предоставяме персонализирано съдържание въз основа на Вашите интереси. Сами можете да решите дали искате да разрешите ползването на бисквитки за статистика, комфорт и маркетинг.

Строго необходимите бисквитки правят работата на сайта ни възможна, като подпомагат основни функции от рода на навигацията между страниците, създаване на профил и др. Тъй като сайтът ни не може да работи правилно без тези бисквитки, те не могат да бъдат изключени. Ваше право е да не ползвате сайта, ако не сте съгласни с тези бисквитки.

  • wordpress_gdpr_allowed_services
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services
  • wordpress_logged_in_*

Разрешаване на строго необходимите бисквитки
Разрешаване на всички